Rykteshantering på nätet

Rykteshantering på nätet

Sökresultat – en viktig del av ditt företags rykte

Google-sökningar är numera standard i de flesta affärssammanhang. Man vill veta vem eller vilka det är man har att göra med innan man skriver avtal eller inleder ett samarbete. Är det en seriös aktör man kan lita på?

Sökmotorer har hög trovärdighet och ett ofördelaktigt sökresultat för dig personligen eller för ditt företag kan således göra stor skada. I värsta fall kan det bli så att motparten drar sig ur en potentiell affär eller avbryter ett redan pågående samarbete på grund av ett illasinnat rykte. Felaktig och illasinnad information på nätet kan förstås även ställa till det rejält på det personliga planet.

Rykteshantering på nätet

Det går att undvika den typen av problem via så kallad rykteshantering. Ibland även kallat Google-städning (den internationella termen är reputation management). Genom att lära sig mer om och utnyttja sökmotorerna till sin fördel kan man se till att de oönskade sökträffarna trycks nedåt i resultatlistan och ersätts av korrekta och informativa länkar.

Det är dock ingen enkel process att ”städa upp” i sökmotorerna. Det är snarare ett långsiktigt arbete som i grunden handlar om att bygga upp en trovärdig digital närvaro.

Det finns inga enkla lösningar för att bli av med illasinnade rykten

Visst finns det ”quick fixes” man kan försöka sig på inom rykteshantering. Exempelvis som att försöka kontakta de ansvariga bakom sidorna som lagt upp felaktig eller nedvärderande information om dig och be dem plocka bort den. Chansen att detta ska lyckas är dock i de flesta fall väldigt liten.

Efter en dom i EU-domstolen i maj 2014 kan man kontakta Google direkt och begära att sökresultat plockas bort. Det är dock en krånglig process och en rad specifika förutsättningar måste vara uppfyllda för att önskemålet ska tillgodoses.

I stället för rykteshantering – bygg upp en stark och trovärdig digital närvaro

Som vi redan varit inne på är nyckeln till framgångsrik rykteshantering att bygga upp en trovärdig digital närvaro och en stark identitet. Det vill säga se till att det finns så mycket positivt material om ditt företag att de negativa sökresultaten försvinner.

Vi kan hjälpa till med att producera sådant material. Men framförallt kan vi se till att den positiva informationen får den tyngd den förtjänar i sökmotorerna. Korrekt och saklig information får då ta plats på bekostnad av falska rykten och illasinnat skvaller, helt enkelt.

Ryktesspridning på nätet är ett stort problem 

Internet glömmer aldrig. Det är den utgångspunkten man måste agera utifrån. Detta både som privatperson och som företag. Det du skriver idag kommer att finnas kvar till morgondagen. Vilket innebär att exempelvis inlägg som du postat i affekt på sociala medier kan komma att ligga dig i fatet i framtiden. Samma sak gäller för företag. En oaktsam kommentar som svar på ett omdöme online kan skapa stora problem i takt med att den får spridning. 

Det finns även andra exempel på problem som kan uppkomma online. Inte sällan handlar dessa om den egna personen och om saker man gjort tidigare. Det kan innebära att en gammal narkotikadom börjar spridas, att en person hängs ut i en tråd på Flashback eller att pinsamma bilder från en semester i ungdomen plötsligt rankar högt när man googlar sitt eget namn. 

Detta innebär i sin tur stora problem i yrkeslivet. Företaget man sökt jobb hos googlar namnet och stöter direkt på detta och man får genom detta svårt att både bli anställd eller avancera inom företaget. De flesta har saker vi skäms över – men för många av oss stannar det i det verkliga livet.

rykteshantering på nätet, man läser nyheter

Tvätta ditt namn på nätet – en miljardbransch 

Att detta problem existerar är långt ifrån någon hemlighet. Senast belystes exakt samma problem i en djupgående artikel i Dagens Nyheter. I denna artikel framkommer även andra intressanta saker som sällan når dagens ljus på samma sätt. Alla vet att det finns problem med ryktesspridning på nätet – men långt ifrån alla vet att det finns lösningar. Det går att tvätta bort dåliga omdömen, klandervärda fakta och bakgrundshistorik om både den egna personen och om det egna företaget från Google. Eller snarare: man kan se till att dessa oegentligheter och pinsamheter hamnar längre ner i sökträffarna och att andra, mer positiva saker rankar högre. Något som emellertid inte heller är helt okontroversiellt. 

Branschen för rykteshantering på nätet har vuxit sig stor och uppskattas omsätta närmare 2.4 miljarder kronor årligen och det finns många verksamma företag runt om i världen och i Europa.

I Sverige finns ännu inte samma marknad, men mycket tyder på att denna typ av rykteshantering kommer att öka under de kommande åren. Det som visat sig är att folk i gemen litar på vad som skrivs på Google. Detta till skillnad från hur det ser ut på Sociala Medier. Kan man tvätta bort negativa saker om det egna företaget eller personen på Google och få dessa att hamna längre ner i sökmotorn kan man således vinna förtroende från kunderna. Detta förutsätter emellertid att de saker som rankar högre är av en mer positiv karaktär. 

Vilket leder oss till det kontroversiella med allting: med vilka metoder tvättar man egentligen ett namn och är det verkligen rättvist att göra så? 

Omöjligt att utlova en given utgång 

Det första man ska vara medveten om är att ett företag som arbetar med digital tvätt av rykten online kan lova guld och gröna skogar i samband med att man etablerar en kontakt. Vilket inte alltid stämmer överens med verkligheten. 

Det finns inga garantier för att ett rykte, ett dåligt omdöme eller någon personlig pinsamhet ska försvinna från Google och i synnerhet gäller detta om det publicerats på någon större plattform. 

Om exempelvis en större kvällstidning skrivit ett ingående reportage som ligger ditt företag i fatet kommer det att vara väldigt svårt – för att inte säga omöjligt – att knuffa ner det från Googles ranking. Där måste en annan typ av krishantering sättas in. 

Var drar man gränsen för ryktestvätt online? 

En annan viktig sak gäller även det etiska och moraliska. Att man genom SEO kan dopa en sökmotor och exempelvis få negativa saker att hamna längre ner i samband med en sökning innebär inte att det per se ska genomföras. Om det exempelvis handlar om allvarliga brott, sexuella övergrepp eller andra olagliga överträdelser måste även frågan ställas om det verkligen är rätt att hjälpa till? 

Går pengar före etik och moral? Har inte kunder, chefer och andra intressenter rätt att få veta med vilken person eller vilket företag de egentligen har att göra med? Vår egen inställning i den frågan är given: vi åtar oss aldrig sådana uppdrag. Börjar man tumma på den principen kommer gränserna hela tiden att tänjas och där vill vi inte hamna. Våra medarbetare ska känna sig bekväma med sina arbetsuppgifter och just rykteshantering och namntvätt online kan skapa väldigt olustiga situationer. 

Det omvända scenariot spås ska framtida problem 

Att man de facto kan få sitt namn tvättat online genom att exempelvis få andra, mer positiva, saker att ranka högre är vare sig ovanligt eller omöjligt att göra. Men även det motsatta scenariot har börjat förekomma. Det vill säga: företag inom SEO använder sin kunskap för att smutskasta andra företag. Ditt företag söker hjälp för att skriva negativa saker om en konkurrent och får genom detta nya kunder. Detta är naturligtvis både problematiskt och allvarligt. 

Att det även finns exempel på företag som använder denna metodik som en slags utpressning är än mer oroande. Du ser plötsligt en massa negativa omdömen, en massa rykten skrivet om ditt företag. Därefter blir du kontaktad av någon som garanterar att detta försvinner mot en ringa summa. De som kontaktar dig är då ofta samma personer som ligger bakom den negativa kampanjen. Detta tros bli ett stort problem i framtiden. 

Som vi sa ovan: med en sådan omsättning i branschen – 2.4 miljarder kronor årligen – kommer en hel del fula fiskar och oseriösa aktörer att försöka sko sig. 

Kan Google plocka bort negativa saker om mig? 

En fråga som måste ställas är givetvis följande: vilket ansvar har egentligen Google i allt detta? Sedan 2014 finns den så kallade rätten att bli glömd tillgänglig. Detta innebär att du som privatperson kan kontakta Google och begära att vissa uppgifter om dig plockas bort från sökmotorn. Google arbetar även aktivt för att förhindra negativ SEO från att synas och ranka högre än exempelvis positiv sådan. Algoritmerna för detta blir också allt mer sofistikerade. 

Men, det finns väldigt mycket kvar att göra. Att internet aldrig glömmer är en sak som man alltid måste ha i åtanke. Det är den bästa lösningen mot detta enorma problem. Tänk alltid efter innan du skriver. Agera inte i affekt och försök att hålla kontroll över dig själv både i verkliga livet och online. Att exempelvis lära sig att leva med – och argumentera mot – negativa omdömen och pinsamheter i samband med exempelvis en arbetsintervju är en annan sak som rekommenderas. 

Kontakta oss om du vill veta mer

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.