Sociala medier

Sociala Medier

Allt mer handlar om sociala medier

Sociala medier har vuxit hejdlöst i popularitet de senaste åren. Det rör sig alltså om plattformar och mötesplatser som tillåter socialt umgänge på nätet för människor i alla åldrar och och från alla tänkbara bakgrunder. Olika exempel på populära sociala nätverkssajter är bland annat YouTube, Facebook, Twitter och LinkedIn.

Mer generella exempel på sociala medier på nätet är bloggar, internetforum, sociala bokmärkningssajter och sociala nyhetssajter. Listan på olika sociala medier på nätet är lång, och är under ständig utveckling. Gemensamt för alla dessa är att det är användarna som skapar själva innehållet och står för den huvudsakliga aktiviteten på sajten på olika sätt: genom att bidra med information, kommentera på andras inlägg, dela med sig av det innehåll som intresserar dem till sina vänner, skapa dialoger sinsemellan och sprida innehållet vidare.

Det finns många anledningar till att vi rekommenderar våra kunder att inkludera sociala medier i sina marknadsföringskampanjer. Det mest uppenbara skälet till att företag bör vara aktiva inom social media är att användarbasen är så stor.

Handplockad målgrupp

En annan anledning till att vi rekommenderar sociala medier är man har möjligheten att handplocka vilka användare man vill framföra sitt budskap till. Detta är möjligt då sociala nätverkssajter samlar högst relevant information om sina användare, som ålder, kön, geografisk information, intressen mm. Denna information tillåter sedan annonsörer att optimera resultaten av sina kampanjer genom att sålla bort de målgrupper som inte har något intresse av produkten eller tjänster. Detta gör det möjligt att hålla kostnaderna nere utan att det märks på resultatet.

Infiltrera nätverk

En tredje fördel som sociala medier för med sig är att man som annonsör kan infiltrera ett nätverk. Det vill säga, om en person, Erik, tycker om din produkt, ditt budskap eller din tjänst och visar det för sitt nätverk på nätet genom att kommentera, ”gilla” eller blogga om det så är det mycket sannolikt att hans eller hennes vänner och bekanta också uppmärksammar ditt budskap.

Man litar helt enkelt på sitt sociala nätverk på ett helt annat sätt – precis som i ”word of mouth”-metoden.

Snabb och effektiv kommunikation

Idag använder många företag och organisationer sociala medier för att kommunicera med sina målgrupper, eftersom det är ett snabbt, enkelt och effektivt sätt att nå fram och skapa en dialog. Den populäraste metoden för att marknadsföra i sociala medier är viral marknadsföring på nätet. Det innebär att det budskap som man kommunicerar på nätet snabbt accelererar och når ut till miljoner människor.

Att synas i sociala medier

Dessa nya mötesplatser innebär helt nya möjligheter för företag i deras marknadsföring. Tillfällen att nå ut till människor på nya sätt skapas, som till exempel traditionell annonsering. Många blir alltmer trötta på reklam som uppfattas som ett “störande moment” i vardagen. Företag behöver hitta nya vägar för att nå ut och skapa relationer till sina blivande kunder och sociala medier är en sådan väg.

Engagemang och en röd tråd är A och O

Sociala medier är något som alla företag kan vara aktiva inom och se tydliga resultat av. Det är viktigt att förstå att internetmarknadsföring handlar om att skapa en närvaro inom alla olika delar för att stärka helhetsintrycket.

All marknadsföring på nätet bör vara tätt sammankopplad med de sociala medierna för att skapa en snöbollseffekt. En röd tråd i det som kommuniceras är en nyckelingrediens för att skapa en lyckad mediestrategi på nätet – all synlighet bör “tala samma språk”. Om budskapen inte stämmer överens är det svårare för potentiella kunder att få förståelse för företaget och man tappar intresse för produkten eller tjänsten.

Vi hjälper er synas!

Vi på Defiso Media kan hjälpa er i er strävan att vara aktiva inom social media, vare sig det rör sig om att skapa en Facebook-kampanj, annonsering via bloggnätverk eller foruminfiltrering. Genom av att vara närvarande och aktiv inom sociala medier kan företag på ett enkelt och effektivt sätt interagera med sina kunder, och på så sätt förstå vad kunderna faktiskt behöver.

Företag som aktivt arbetar med sociala medier har generellt lättare att skapa en mer långsiktig relation med sina kunder, men för att nå dit krävs tid, kompetens och engagemang för att det ska bli riktigt bra!