SEO-skola

Lär dig om sökmotoroptimering i vår SEO-skola

I Defiso Medias SEO-skola kommer du att hitta konkreta tips om sökmotoroptimering som är av stort värde för dig och ditt företag. Vi kommer även att leverera initierade branschanalyser på en mer generell nivå.

Våra erfarna SEO-experter håller sig ständigt uppdaterade kring den senaste utvecklingen och delar gärna med sig av sina kunskaper. Håll utkik efter regelbundna uppdateringar här!

Introduktion till SEO

Varför använda sig av sökordsoptimering?

Att använda en sökmotor för att hitta speciella produkter eller tjänster har blivit en effektiv och självklar metod. Det allra vanligaste sättet att söka efter en produkt eller en tjänst idag är via en sökmotor. Undersökningar visar att 90 procent av alla internetanvändare använder sig av sökmotorer för att hitta den information de söker. 75 procent av de beställningar och förfrågningar som sker på hemsidor kommer via en sökning på en sökmotor. Den allra populäraste sökmotorn som det svenska folket använder är Google, men det finns naturligtvis andra sökmotorer som Yahoo, Bing mm.

Dra trafik med sökordsoptimering

Att skapa en hemsida för sin verksamhet har blivit en standard för små, mellanstora och stora företag. Utan en hemsida döms man lätt ut som ett oseriöst företag. Det har blivit enkelt att skapa en sajt, och man kan ha en hemsida uppe på bara några timmar om man vill. Utmaningen ligger dock i att få besökare till webbsidan.

Ovanstående beskrivning är en vanligt förekommande situation för företagare som startat en verksamhet och investerat i att skapa en jättefin och informativ hemsida. Problemet är bara att ingen vet om att hemsidan existerar. Hur går man till väga för att restaurangsugna gäster hittar till sajten och får nys om att den finns?

En effektiv och billig metod

Det finns många olika metoder som man kan använda för att locka potentiella kunder. Man kan investera i traditionell marknadsföring som annonser i tidskrifter, TV och radio. Dessa metoder är väldigt dyra, och budskapen som man sänder ut når oftast ut till en generell målgrupp. En annan metod, som har kommit att bli mycket populär de senaste åren är sökordsoptimering. Denna metod har som mål att få sajten att hamna högt upp bland sökresultaten i sökmotorn.

Johan 32 år söker efter reservdelar till sin Volvo. Han går in på google.se och skriver ”bilreservdelar till Volvo S80” i sökfältet. Han får då upp en träfflista i sökmotorn på alla relevanta sajter där han kan hitta den information han söker efter. Han behöver inte sålla bort sajter som säljer reservdelar för andra bilmärken som Saab eller Renault. Sökmotorn har redan filtrerat bort alla sajter som är irrelevanta för hans sökning, och visar Johan en träfflista på de tio mest relevanta sajterna. Detta gör det enkelt och bekvämt för Johan att välja leverantör.

Plats på förstasidan i sökresultatet avgörande

Majoriteten av alla som använder en sökmotor för att hitta det de eftersöker väljer bland dessa tio sajter som visas i träfflistan. Det är väldigt få som bläddrar vidare till sökresultat på sida två (som visar sajt nummer 11-20). I fler än 60 procent av fallen så väljer konsumenten bland sajterna som har de fem första positionerna i sökresultatet.

Därför ligger det i alla företags eller privatpersoners intresse att just deras hemsida hamnar högt upp i sökträffen för de sökningar som berör deras verksamhetsområde.

En annan fördel med att nå ut till just sökmotoranvändarna är att man når ut till en målgrupp där intresset för produkten eller tjänsten redan finns.

Till skillnad från traditionella medier undviker man att nå ut till ”massan”. Emma som söker efter juveler slipper till exempel utsättas för en träfflista som visar sajter där man säljer Volvo-reservdelar, och Johan, i exemplet härintill, slipper se en träfflista som visar sajter som handlar om juveler.

Vi hjälper er med optimeringen

Defiso Media hjälper ert företags hemsida att synas i sökmotorerna så att era potentiella kunder lätt kan hitta till er.

Vi ser till att ni blir det självklara valet när kunder bestämt sig för att köpa de tjänster/produkter ni erbjuder.

Sökordsoptimering hjälper dig och ditt företag att synas i de olika sökmotorerna och nå ut till potentiella kunder.

Vi vet vad som krävs för att nå de hösta positionerna i sökresultaten och arbetar uteslutande med sökordsoptimering för Google, Yahoo och Bing.

Behöver du hjälp med din optimering? Hör gärna av dig!