Valet av webbhotell viktigt för din SEO

webbhotell

Att hålla reda på alla hundratals parametrar som Google för tillfället väger in när de rankar sidor är ett jobb som inte ens ett professionellt SEO-företag klarar. Och för den vanliga företagaren, som bara vill skapa en enkel hemsida för att få in kunder, är det förstås omöjligt. Men det kan ändå vara värt att fundera över SEO-relaterade frågor när du utformar ditt företags webbsida, och även när du väljer webbhotell. Med ganska enkla medel kan du nämligen påverka hur högt upp i Googles rankning din sida syns, och ju mer du jobbar med detta, desto större chans att du en dag slinker in på förstasidan för dina främsta sökord. Att synas på Google idag går inte att överskatta, det är en garanti för att locka kunder till hemsidan och generera inkomster till ditt företag.

”Här tänkte vi ta en titt på en viktig men lite bortglömd parameter när det gäller laddningshastighet, nämligen valet av webbhotell. Detta val är viktigt för SEO:n även av andra anledningar, som vi snart ska få se”

En av de parametrar som blir allt viktigare när Google rankar sidor är page speed, det vill säga laddningshastigheten på sidan. Undersökningar som Google själva utfört tyder på att användare blir allt mer otåliga och kräsna vad gäller laddningstider. Över hälften av alla användare säger sig hoppa över till en annan sida om sidan de försöker gå in på tar mer än tre sekunder att ladda.

Det finns många sätt att få sin sida snabbare, som att rensa ut onödig kod, optimera bilder och så vidare. Här tänkte vi ta en titt på en viktig men lite bortglömd parameter när det gäller laddningshastighet, nämligen valet av webbhotell. Detta val är viktigt för SEO:n även av andra anledningar, som vi snart ska få se.

Avståndet har betydelse för hastigheten

När koncentrationsspannet hos användare nu är nere på sekundnivå spelar varje tiondel roll. Även om du har optimerat och strömlinjeformat din sida för att ladda blixtsnabbt kommer ditt arbete att ha varit förgäves om du väljer ett webbhotell med långsamma eller dåligt utnyttjade servrar. Dessutom spelar avståndet mellan dina kunder och servrarna roll. Är din kundkrets eller läsarskara till största delen baserad i Sverige, så ska du välja en hostingleverantör som har servrar här och inte på andra sidan jordklotet. Visst är skillnaden i laddningstid hårfin, men den har betydelse, allt enligt principen många bäckar små…

Det finns många webbhotelltjänster i Sverige, och det är verkligen inte lätt att välja bland dem alla. Alla påstår sig naturligtvis ha blixtsnabba servrar och förstklassig support dygnet runt. Om du upplever att din sida laddar långsamt, och inte kan förstå vad det beror på, pröva att byta webbhotell eller att uppgradera till ett större paket.

Säkerheten viktig faktor för Google

Även om Google inte bryr sig om vad du har för specifikt webbhotell så bryr de sig om hur din sida kommunicerar med servern. Numera är det mycket viktigt för SEO:n att ha ett SSL-certifikat på sin sida. SSL är ett krypteringsprotokoll som gör att den data som skickas mellan webbläsare och server är krypterad och inte kan övervakas eller stjälas av andra. För banker, e-handlar och andra sidor där användare ska knappa in känslig information är SSL ett måste för att användarna över huvud taget ska våga använda sidan.

En sida med SSL kännetecknas av att det står HTTPS i stället för HTTP först i adressfältet. De flesta webbläsare har dessutom någon symbol som visa att sidan är säker, som ett hänglås. Numera varnar även många webbläsare sina användare om de försöker gå in på en sida som inte är säker, det vill säga som saknar SSL. Du bör alltid välja ett webbhotell som erbjuder SSL-certifikat och bra hantering kring detta.