Stor eller liten hemsida | Skillnader på arbetet med SEO

Stor eller liten hemsida

Har storleken på en hemsida någon betydelse för hur man ska tänka kring sin SEO? Finns det saker med stora respektive små hemsidor som försvårar eller förenklar SEO-arbetet? Ja, enligt många som jobbat med sökmotoroptimering för både stora och små sajter finns det en hel del skillnader i hur man bör tänka kring SEO beroende på om sidan är stor eller liten.

”På en större sajt har man i regel en eller flera SEO-ansvariga som jobbar tillsammans med skribenter, utvecklare och designers, medan man på en liten sajt kanske bara har en person som hjälper en, eller rentav gör jobbet själv”

Den största skillnaden är kanske den tid och kraft som måste läggas ner på SEO, och hur arbetet ska prioriteras. På en större sajt har man i regel en eller flera SEO-ansvariga som jobbar tillsammans med skribenter, utvecklare och designers, medan man på en liten sajt kanske bara har en person som hjälper en, eller rentav gör jobbet själv.

Vilket är logiskt, eftersom det på en större sajt krävs otroligt mycket mer jobb för att skapa och underhålla en bra informationsarkitektur, det vill säga att organisera innehållet på sin sajt så att den blir både informativ och användarvänlig. De ändringar man gör har också betydligt större effekt på en stor sajt än på en liten, och det är lätt, om man inte går försiktigt fram, att begå stora misstag som drastiskt försämrar sidans rankning.

Vad är en stor respektive en liten webbplats?

Så vad menar vi då när vi skriver ”stor hemsida” och ”liten hemsida”? Här är förstås gränserna flytande, men man skulle kunna definiera en liten sida som en sajt som har mellan 50 och kanske upp till tusen sidor inklusive blogginlägg, produktbeskrivningar och så vidare. Stora sajter kan egentligen bli hur stora som helst. Facebook består till exempel i skrivande stund av cirka 42 miljoner sidor. Amazon, Alibaba och liknande sajter är där uppe också.

Men för att jämförelsen ska blir relevant kan vi definiera en stor sajt som en sajt där det inte manuellt går att påverka innehållet på varje enskild sida utan man i princip är utlämnad åt att jobba med mallar. Dessa sidor består också i större eller mindre utsträckning av användargenererat innehåll, framför allt då annons- och auktionssajter och sociala medier.

Utmaningar och fördelar med en stor hemsida

Så vad finns det för fördelar med att vara stor? En uppenbar fördel är ju att en stor sajt, med kvalitativt innehåll, gillas av Google och har lätt för att ranka högt. En stor sajt får mer trafik eftersom man har ett bredare utbud av länkar som driver användarna mot sajten. Sidan är också med största sannolikhet välkänd, vilket gör att människor känner sig trygga och har ett förtroende för sidan redan från början.

En större hemsida är dock tungrodd. Det gäller såväl design och utveckling som content, och det gäller i allra högsta grad SEO. Om man inte har med ett SEO-tänk redan från början när man bygger upp en informationsarkitektur för en stor sida, kan det bli oerhört svårt att genomföra ändringar. Man är också tvungen att planera förändringar noga och förankra dem hos ledningen och med andra avdelningar som jobbar med sajten.

Mer på spel med större sajter

Begår man ett misstag i SEO-arbetet på en större webbplats kan det få drastiska konsekvenser. Medan man om man är framgångsrik som bäst kanske stiger någon plats på rankningen. Att implementera ny teknik på en sajt eller uppdatera den på annat sätt innebär mycket arbete, men är samtidigt emellanåt nödvändigt för att inte hamna på efterkälken, något som kan vara svårt att få en ekonomiskt sinnad ledningsgrupp att förstå.

För att en sida idag ska fortsätta ranka högt krävs en god informationsarkitektur, som hela tiden måste ses över. Google kan se hur väl en sida är organiserad och hur användarvänlig den är. Just användarvänlighet är det som ligger Google varmast om hjärtat, hela deras affärsidé är ju att hjälpa sina användare att lätt hitta kvalitativt innehåll utifrån vad de söker efter. Att organisera enorma mängder information samtidigt som man erbjuder besökarna ett lättnavigerat och begripligt gränssnitt är den största utmaningen för den som gör SEO för en stor hemsida.

SEO på en liten sajt – flexibelt men kräver fokus

För en liten hemsida, med få besökare och som ligger långt ner i sökresultaten, kan läget kännas hopplöst. Många undrar om det ens är någon idé att lägga ner tid på SEO och kanske väljer att satsa på annonskampanjer i stället. Annonsering på Google, pay-per-click, kan vara utmärkt för att få igång trafiken på en sida, men det är mycket lätt att spräcka en marknadsföringsbudget på detta sätt. Och så snart man slutar betala försvinner man från sökresultaten igen. SEO innebär mer jobb, tar längre tid, men bygger också en grund för din hemsida som håller för framtiden. Har du en liten sajt ska du absolut göra vad du kan för att få den att klättra på den organiska rankningen.

Några SEO-tips för den lilla hemsidan

Ledordet för den lilla hemsidan är fokus. Det är ingen idé att till en början försöka ha en lika stor bredd som de stora sajterna, utan det man kan konkurrera med är att vara mer detaljerad och kvalitativ inom ett litet område, för att sedan bredda sig i takt med att man växer. De stora sajterna saknar i regel förmågan att erbjuda större mängder relevant information om varje enskild produkt eller tjänst de erbjuder. Därför bör man på den lilla hemsidan nischa sig inom ett speciellt område och satsa på att där erbjuda det bästa och intressantaste innehållet.

På en liten hemsida kan du tillåta dig att experimentera mer med vad som fungerar och inte. Du har också möjlighet att tänka mer i termer av sökfraser i stället för sökord. Ju mer specifik du blir i sökfraserna, desto mindre blir visserligen sökvolymerna, men i gengäld får du också större kvalitet på trafiken som kommer till din sida, vilket i längden leder till en högre konverteringsgrad. Att hitta brytpunkten mellan vad du erbjuder och vad dina besökare specifikt är ute efter, och utifrån det skapa kvalitativt innehåll som går på djupet, är nycken till bra SEO för den lilla hemsidan.