Ska man använda nya eller befintliga sidor för adwordskampanjer?

man som söker på nätet. Adwords i resultaten

Ibland hör man personer som är verksamma inom digital marknadsföring uttrycka åsikten att annonsering med Adwords och sökmotoroptimering är två helt skilda världar. Man sysslar med det ena eller det andra, och det finns varken anledning eller möjlighet att applicera tekniker från ett fält till det andra.

Vi håller inte med om det, utan skulle snarare vilja hävda att det rör sig om två sidor av samma mynt. I båda fallen handlar det nämligen i slutändan om arbetet man lägger ned på sina landningssidor, det vill säga de sidor som sökresultaten länkar till, dit användaren kommer när han eller hon klickar på en länk.

”Att använda adwords på sina sidor får inte maximal effekt om man inte optimerar landningssidorna där besökaren hamnar. Och här kan man definitivt använda sig av SEO-tänk”

När man använder sig av PPC-annonsering, pay per click, blir det ju så klart viktigt att varje klick betyder något. Att använda adwords på sina sidor får inte maximal effekt om man inte optimerar landningssidorna där besökaren hamnar. Och här kan man definitivt använda sig av SEO-tänk. Alltför många företagare länkar från sina adwordsannonser direkt till sin huvudsida, som kanske är rörig och inte alls ger en direkt bild som motsvarar annonsen.

Ta exempelvis en VVS-firma som vill synas på OVK-besiktning Göteborg. Om en besökare klickar på annonsen efter att ha sökt på OVK-besiktning i Göteborg vill ju denne komma till en sida som handlar om just OVK-besiktning, inte en allmän sida från en rörmokare och alla tjänster de erbjuder.

Skapa optimerade landningssidor för dina annonser i Adwords

Din annons kanske hamnar högst upp på Google, för att du är den betalar mest för det aktuella sökordet. Men hur många konverteringar, låt oss i det här fallet säga uppdrag, får du ut av det? Det beror helt på vad det är för sida som möter den som klickar på din annons. Landningssidan ska inte vara ditt företags förstasida, utan en sida som beskriver en viss produkt ni säljer eller en viss tjänst ni utför, till exempel golvslipning. Ju smalare sökord, desto större chans att din besökare är ute efter just den tjänsten och är redo att anlita dig för ett uppdrag.

Tydlig och relevant information

Vill du annonsera på flera sökord ska du skapa en landningssida för vart och ett av dem. Dessa landningssidor kan vara undersidor på din sajt, eller till och med sidor med helt egna domäner som motsvarar det du annonserar för. Där ska besökaren mötas av tydlig och lättfattlig information som motiverar det du skrivit om i din annons. Hur billig är golvslipningen? Vad slipar ni för olika typer av golv? Hur lång tid tar det för er att slipa golv, och så vidare. Dessutom ska det vara lätt för besökaren att komma i kontakt med er och boka en tjänst. Inkludera ett telefonnummer och helst även ett enkelt kontaktformulär där kunderna kan fylla i vad de vill ha hjälp med.

Platslänkstillägg visar företagets bredd

När du skapar annonser med adwords kan du välja mellan olika tillägg. Ett tillägg som är mycket användbart, om än lite svårt att uttala, är platslänkstillägg. Här kan du lägga till flera direktlänkar under den vanliga annonsen. Har du till exempel golvslipning som huvudsökord kan du lägga dit länkar till golvläggning, trappslipning, kontakt och så vidare under huvudtexten, som leder till relevanta landningssidor som du skapar enligt beskrivningen ovan. Ett bra sätt att visa företagets bredd utan att förvirra besökarna på er sida.