SEO-skola – introduktion till sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering, även känt som SEO (från det engelska begreppet search engine optimization), blir allt viktigare för företag som säljer sina varor och/eller tjänster vi nätet, men fortfarande är det förvånansvärt många som fortfarande inte har koll på vad det är för något.

Vi presenterar därför en liten SEO-skola här, där vi går igenom grunderna för sökmotoroptimering. Den kommer inte göra dig till en fullfjädrad sökspecialist, men förhoppningsvis får du upp ögonen för detta allt viktigare område.

  1. Vad är sökmotoroptimering?

Enkelt förklarat är det när man arbetar med en hemsida för att få den att ranka bättre i sökmotorer på särskilt utvalda sökbegrepp. Man vill alltså att ens hemsida ska visas i träfflistan när en person gör en viss sökning i en sökmotor.

Det är helt enkelt ett sätt att driva trafik till en sajt. Och ju högre upp i träfflistan man kommer desto bättre, för undersökningar har visat att en överväldigande del av de som söker klickar på något av de allra översta alternativen i listan.

  1. Varför är det viktigt med SEO?

För företag är det en mycket viktig – för många helt avgörande – marknadsföringskanal. Användandet av sökmotorer har ökat enormt mycket de senaste åren och ingenting tyder på att den trenden kommer att avta. Människor som är på jakt efter varor och tjänster avänder i allt högre utsträckning sökmotorer i stället för de traditionella kanalerna som telefonkatalogen eller tidningsannonser. Många företag har insett vikten av SEO och lägger stora resurser på att utveckla sina webbplatser för att uppnå bättre resultat.

  1. Vilka sökord ska man välja?

Det beror helt och hållet på företagets verksamhet. Man vill förstås synas på sökningar som är relevanta och som i förlängningen kan generera kunder och försäljningsintäkter. För en målare i Borås, till exempel, är ju den mest naturliga sökningen att synas på just ”målare Borås”. Vem som inte vill ha tag på en målare i Borås skriver in något sådant i en sökmotor? Det är dock inte alltid lika självklart vilka sökbegrepp man ska rikta in sig på och ibland vill man även expandera sin sökträffbild och satsa på flera olika begrepp. Då gäller det att göra en noggrann analys och hitta sökbegrepp som ger bra avkastning till en rimlig kostnad. Vissa sökningar är helt enkelt för konkurrensutsatta för att det ska vara värt att satsa på dem.

  1. Har privatpersoner nytta av SEO?

Har man en egen hemsida kan det definitivt vara värt att lägga krut på att optimera den lite grann. Driver man ingen kommersiell verksamhet är det dock onödigt att spendera en massa pengar på det.  Ett bättre tips är att kolla in en SEO-skola och sedan göra jobbet på egen hand. Det kan faktiskt räcka en bra bit.

  1. Hur fungerar sökmotoroptimering rent tekniskt?

Den frågan förtjänar egentligten en helt egen SEO-skola, men ska vi lägga det på en väldigt grundlägande nivå så arbetar man med olika element på sidan som signalerar till sökmotorerna vad den handlar om. HTML Title är ett exempel på ett sådant element – kanske det allra viktigaste – och den bör alltid innehålla det viktigaste sökordet för den aktuella sidan.

Man jobbar sedan vidare med huvudrubriken på sidan, mellanrubriker och sjävla texten för att hitta en bra balans. Målet är att innehållet på sidan ska ha ett tydligt fokus på det aktuella sökordet utan att det ser onaturligt ut. Blir det för spammigt kan det få motsatt effekt och sidan tappar då i ranking i stället för att klättra.

Ja, detta var vår lilla SEO-skola. Vi hoppas att den var till nytta!

Givetvis kan du läsa mycket mer om sökmotoroptimering här på vår hemsida, till exempel här och här.