Rörligt innehåll på hemsidan – så påverkar det din SEO

rörligt innehåll på hemsidan

En av de starkaste trenderna på internet just nu handlar om rörligt innehåll. Att kommunicera via video blir allt mer viktigt för företag som vill nå ut och knyta an till sina kunder. För det är ju så att rörligt innehåll får oss att reagera och bli berörda på ett helt annat sätt än när det gäller text och stillbilder. Google och andra sökmotorer blir också allt bättre på att identifiera och förstå rörligt innehåll, och rankar generellt sidor med rörligt innehåll högre, i många fall mycket högre, än sidor med bara text och bild.

”Det är viktigt att komma ihåg att kvaliteten på innehållet är minst lika viktig som när det gäller texterna på din sida. En dåligt planerad video, som är för lång eller har ett för otydligt innehåll, ger inga fördelar”

Rörligt innehåll på din hemsida engagerar och kan markant öka chanserna för konvertering. Med det menas att besökaren på din sida gör det du vill, till exempel att fylla i ett kontaktformulär eller köpa en produkt. Men det är viktigt att komma ihåg att kvaliteten på innehållet är minst lika viktig som när det gäller texterna på din sida.

En dåligt planerad video, som är för lång eller har ett för otydligt innehåll, ger inga fördelar. Den kommer snarare att avskräcka din besökare, även om de stannar och ser hela videon. På det sättet är reglerna för rörlig bild likadana som för allt innehåll på din sida: kvalitet, tydlighet och relevans blir allt viktigare för att komma högt upp i rankningen.

Vi gillar när det rör sig

För att få ett begrepp om hur rörligt innehåll påverkar är det ju egentligen bara att se till oss själva. Visst dras vår uppmärksamhet automatiskt till en animation eller en video när vi öppnar en sida. Är det vi ser rätt anpassat och håller oss uppmärksamma, ökar chanserna betydligt att vi blir kvar längre på hemsidan. Dels för att upptäcka resten av innehållet, dels att besökaren faktiskt interagerar med sidan på något vis. Det går inte att överskatta hur viktig användarupplevelsen är och hur nödvändigt det är att införliva UX, user experience i vår SEO. Och användarupplevelsen förbättras av rörligt innehåll, så enkelt är det.

Ett komplement till mer matnyttig information

Men en sida kan ju förstås inte bara bestå av rörligt material. Videor, animationer och annat ska i första hand fungera som ett komplement till texterna, något som ger mervärde. Ingen förväntar sig att allt väsentligt som ditt företag uträttar och erbjuder ska förklaras i en video. När det gäller viktig information är det alltid bäst att huvudsakligen presentera den i textform.

Vi kan se rörligt innehåll som att det illustrerar den väsentliga informationen på ett lättfattligt och gärna underhållande sätt. Det ska fungera som ett kondensat och mer ge en bild av hur ni är som företag. Att det finns en underliggande berättelse om vilka ni är och varför kunden.ska välja just er.

Att sökoptimera rörligt innehåll

Vissa menar att rörlig bild kan göra att en sida laddas upp långsammare. Vilket kan leda till att den blir mindre intressant i Googles ”ögon” eftersom sökmotorn de senaste åren allt mer har prioriterat sidor som laddar snabbt. Den extra tid som rörligt innehåll innebär för laddningstiden är dock försumbar jämfört med det mervärde det ger, och detta är något som Google tar med i beräkningarna.

Med detta sagt ska du naturligtvis optimera kvaliteten på ditt rörliga innehåll så att det ser bra ut utan att vara för tungt. Du bör också lägga upp det på YouTube och länka till det från din sida.

Metataggar kompletteras med en beskrivning på YouTube. Denna får gärna vara längre och mer utförlig än metainformationen. Tänk på titlarna både i html:en och på YouTube, så att de är koncisa och relevanta.

Kontakta oss om du är intresserad av att få hjälp med hur du bäst implementerar rörligt innehåll på din hemsida!