May 2020 Google core update – så påverkas din webbplats

Google core update

I maj rullade Google ut sin senaste så kallade core update – en större uppdatering av sökalgoritmerna. Hur har detta påverkat rankingen för din webbplats?

Googles sökalgoritmer är den obekanta variabeln som världens alla SEO-ansvariga har att förhålla sig till. Helt obekant är den dock inte. Google är ganska bra på att ge ledtrådar kring hur algoritmerna jobbar för att avgöra vilka sidor som är mest relevanta för vilka sökresultat, och därmed hamnar på den eftertraktade förstaplatsen i sökresultatet. De har också tydliga riktlinjer för hur man gör sin sida så relevant som möjligt i Googles ögon.

I slutändan, menar Google, bör man i första hand koncentrera sig på att skapa bra och relevant innehåll på sina sidor, hellre än att försöka ta genvägar eller anpassa innehållet efter hur man tror att algoritmerna arbetar.

Har din ranking påverkats?

En core update, som uppdateringen i maj var, är en större uppdatering av algoritmerna som ibland, som i det här fallet hade stor inverka på vissa typer av sidor. De branscher som påverkades mest var resor, fastigheter, hälsa, husdjur och samhällsinformation. Många sidor har tappat eller stigit i rankingen efter uppdateringen, och många SEO-experter försöker febrilt förstå hur och varför deras sidor har påverkats.

Mycket tyder på att uppdateringen implementerat en högre grad av maskininlärning, det vill säga att sökmotorn själv lär sig medan den jobbar. Användarnas agerande på sajterna tros också fått större vikt, till exempel om man snabbt klickar sig tillbaka till sökresultaten efter att ha gått in på en sajt, vilket tyder på att sidan varit irrelevant eller på annat sätt avskräckt användaren.

Uppdateringen tycks också koncentrera sig på att identifiera vilka sidor som verkligen har relevant innehåll både bland mindre och större sajter. Följaktligen har många mindre webbplatser stigit i rankingen medan vissa större har tappat.

Tusentals uppdateringar varje år

I slutändan handlar det dock inte så mycket om att försöka luska ut exakt hur den här uppdateringen, eller Googles sökalgoritmer i stort, ser ut. Gör man det kommer man alltid att arbeta reaktivt istället för proaktivt. Google gör mer än 3000 uppdateringar varje år, och att din sida stiger eller faller i rankningen kan ha med vilken av dessa uppdateringar som helst att göra. Större uppdateringar som den i maj görs dessutom ungefär en gång i kvartalet.

Hur Google avgör vilka sidor som är relevanta

Om din sida har tappat i ranking betyder det inte automatiskt att Google tyckt att den varit dålig och velat bestraffat den. Det handlar snarare om att sökmotorn fått upp ögonen för andra sidor som bedömts vara mer aktuella och välskrivna. Vill du få din sida att klättra igen, och sedan behålla sin höga position, måste du först och främst känna till hur sökmotorn arbetar och vad den generellt värdesätter hos en webbplats.

Det första Google gör när en användare skriver något i sökrutan är att försöka tolka syftet med sökningen. Är användaren ute efter nyheter, fakta eller underhållning? Kan sökordet betyda mer än en sak? Att tolka en sökfras är en svår konst, som har att göra med att förstå synonymer, syftningar och grammatik på världens alla språk och faktiskt att i praktiken försöka läsa användarens tankar.

Nästa steg är att få fram de sidor som kan vara relevanta för användaren. Detta görs, som du säkert vet, genom att Google regelbundet läser igenom sidor och indexerar dem, så att de snabbt kan tas fram i sökresultaten. När Google tittar på en sida gör man en helhetsbedömning av sidan och bedömer bland annat hur pålitligt, välskrivet och originellt innehållet är.

Fokusera på bra innehåll – inte på algoritmerna

Det bästa tipset till dig som vill göra din sida så relevant som möjligt i Googles ögon är att satsa på att producera eget material, som tydligt fokuserar på ett ämne i taget. Finns det flera sidor på din sajt som alla i grunden har ungefär samma innehåll men med olika sökord, så kommer sökmotorn att märka det och ranka den lägre. Tunt eller duplicerat innehåll på en av sidorna kan också dra ner en i övrigt välbyggd sajt, så se till att komprimera innehållet och ha två eller tre riktigt välskrivna sidor i stället för en stor mängd halvbra och “pratiga” sidor.

Med andra ord – fokusera på bra content hellre än att försöka lura dina användare. Det är ett mantra som inte kan upprepas tillräckligt. Att komma på knep för att få bra ranking kan nämligen straffa sig redan i nästa core update.