Inga SEO-ord bland årets svenska nyord

SEO-branschen fick inget större genomslag på Språkrådets och Språktidningens årliga lista över nyord – i år heller.

Trots att sökmotoroptimering är en stark tillväxtbransch har inte branschlingot tagit någon större plats i det allmänna medvetandet.

Till exempel ser nog de flesta svenskar fortfarande (sorgligt nog) panda och pingvin som två djurarter snarare än legendariska Google-uppdateringar.

Årets lista med nyord innebär inte någon dramatisk förändring, men med lite god vilja finns det ett par man kan koppla till SEO:

Klickfarm
“Grupp med personer som får betalt för att systematiskt klicka på annonser på nätet för att generera intäkter till uppdragsgivaren.”

Ett exempel på en oseriös form av onlinemarknadsföring. Inom SEO finns ju begreppet länkfarm, som inte heller det är något som seriösa aktörer vill förknippas med.

Doxa
“Lämna ut en privatperson genom att publicera känslig information på internet.”

Ett problem som kan lösas med SEO-tjänsten rykteshantering på nätet.

Här är hela listan med nyord 2017:

Alternativa fakta
Blockkedja
Blorange
Bonus malus
Cringe
Dabba
Direktare
Doxa
Döstäda
Expresskidnappning
Fejkade nyheter
Fidget spinner
Framtidsfullmakt
Funktionsrätt
Grit
Halalturism
Hyberavdrag
Inrymning
Killgissa
Klickfarm
Knäprotest
Kombucha
Kompetensutvisning
Metoo
Omakase
Pansexuell
Plogga
Poddtaxi
Postfaktisk
Rekoring
Renovräkning
Sekundärkränkt
Serieotrohet
Skogsbad
Snubbelsten
Spetspatient
Veganisera
Viralgranska