Förändringar inom sökmotoroptimering

sökmotoroptimering, trender och förändringar

För den som vill vara fortsatt framgångsrik inom sökmotoroptimering gäller det hålla koll på utvecklingen. Och med utvecklingen menar vi ju generellt Google, som är den överlägset mest populära sökmotorn och har varit det länge.

Men Google är ju inte bara en sökmotor, utan har under lång tid satsat på att ta fram verktyg för bland annat maskininlärning, bildigenkänning och så vidare. Verktyg som man nu använder sig av för att på ett mer intuitivt och precist sätt försöka koda av webbsidor och avgöra hur relevanta de är utifrån användarens sökord.

”Google justerar ständigt sina algoritmer för att bli bättre på att hitta de webbsidor som är mest relevanta. Om du vill ägna dig åt sökmotoroptimering 2019 följer här några punkter som är väl värda att tänka på”

Att sökmotoroptimera sin sida är inte längre bara att lägga in titel, metataggar och bygga länkkraft. Idag står fler och effektivare medel till buds för att komma högt upp, och för den som vill bli framgångsrik inom SEO gäller det så klart att ha järnkoll på dessa. De organiska sökresultaten får mindre och mindre plats på förstasidan – den så kallade SERP:en – inklämda mellan annonser, featured snippets, relaterade sökresultat och annat.

Samtidigt är de organiska resultaten viktiga för användaren, och Google justerar ständigt sina algoritmer för att bli bättre på att hitta de webbsidor som är mest relevanta. Om du vill ägna dig åt sökmotoroptimering 2019 följer här några punkter som är väl värda att tänka på.

1. Mobilanpassad sida viktigast

Sedan slutet av 2018 rankar Google sina resultat utifrån sitt Mobile First Index, vilket innebär att det är en sidas mobilversion som är avgörande för hur den hamnar i sökresultaten. Idag sker de flesta sökningar i många länder från en mobiltelefon, vilket är den största anledningen till det flyttade fokuset.

Tidigare har det inte varit ovanligt att gallra ut innehåll från en sida för att göra den mer mobilvänlig, men detta är alltså ingen bra strategi längre. I stället gäller det att verkligen satsa på innehållet, användarupplevelsen och på struktureringen av sidan utifrån ett mobilanpassat perspektiv.

2. Ju snabbare desto bättre

Hastighet har hittills inte varit en avgörande faktor när det kommer till rankning, men det har kommit att bli allt viktigare. 2019 är det av avgörande betydelse för rankningen. Anledningen är förstås att Google inte vill visa en länk till en seg sida. Internetanvändare blir allt kräsnare vad gäller laddtider, och ibland räcker det med att en sida tar några sekunder på sig att ladda för att användaren ska bli irriterad och gå tillbaka till sökresultaten.

Det finns många sätt att göra din sida snabbare. En uppenbar plats att börja är att titta på vilket webbhotell och vilket eventuellt CRM-system du använder. En annan är att optimera storleken på statiskt innehåll som bilder, videor och ljudfiler. Om du använder WordPress är det oftast en god idé att vara sparsmakad med plugins, som oftast gör sidan onödigt trög.

3. Strukturerad data förklarar sidan för Google

Använder du strukturerad data på din sida? Om inte är det dags att börja tänka på det nu. Strukturerad data är ett sätt att via markup förklara sidan för Google. En människa förstår oftast vad din sida handlar om när han eller hon besöker den, men för Google kan det vara svårare. Handlar rubriken ”Myror som klättrar i träd” om hur man blir av med skadedjur i trädgården eller om hur man lagar den smarriga kinesiska maträtten?

Med strukturerad data kan du förse de traditionella html-taggarna med metadata utifrån vad de handlar om, till exempel ett recept, och du kan specificera vad som är ingredienser, vad som är instruktioner och så vidare. Strukturerad data ökar också chansen att Google väljer ut din sida och gör den till featured snippet, vilket innebär att den hamnar högst upp i en egen ruta, även om den egentligen inte rankar högst bland sökresultaten.

4. Kvalitet vinner i längden

Det var antagligen länge sedan du såg automatiskt genererade sidor när du googlade. Sidor som mest bestod av en massa rappakalja med dina sökord inplacerade här och var. Google blir allt bättre på att identifiera vad som är unik, kvalitativ text och vad som är hittepå. Relevanta, aktuella och välskrivna texter är mycket viktiga för att nå ett högt sökresultat på Google idag.

Texterna och produktbeskrivningarna på din sida ska ge svar på användarnas frågor. På en lyckad sida samspelar rubriker, bilder, grafisk form, navigering och inte minst textkvalitet för att ge användaren en så bra upplevelse som möjligt. Och tänk på att det gäller alla sidor på din sajt, inte bara förstasidan.

5. Bubblare: röstsök – nästa stora grej?

Google spår att röstsök, via till exempel Apple Siri eller Google Home, kommer att stå för 50% av sökningarna år 2020. Men ärligt talat, hur ofta gör du röstsök? Än så länge känns det mer som en rolig grej. Men om utvecklingen går framåt, vilket den så klart kommer att göra, så blir det med tiden en allt mer naturlig del av vårt sökbeteende.

När röstsök blir vanligare måste vi så klart tänka på det när vi gör SEO. En viktig aspekt av detta är att när människor söker muntligt så gör de det inte utifrån ett eller två väl valda sökord. Google uppger att 70% av användarna ställer frågan som om den var riktad till en människa, alltså med en hel mening. Detta gör det ännu viktigare att tänka på att textinnehållet på din sida ska kännas som en del i en konversation, ett naturligt flöde, där din sida ger ett precist och lättfattligt svar på användarens fråga, som kan läsas upp av röstassistenten.