mobil app

App eller mobil hemsida?

Att veta hur man lockar kunder digitalt är idag ett måste för företagare inom så gott som alla branscher. Från rörmokare och frisörer till konsulter och konsthantverkare. Om dina kunder inte kan hitta dig från sin mobiltelefon eller dator kommer du att ha en ytterst begränsad målgrupp, bestående av dina närmsta vänner och släktingar och kanske folk i kvarteret. Lite extra viktigt är det förstås för företag som inte har en fysisk butik eller salong, men även där kan affärerna gå trögt om man inte får fler människor intresserade än de som råkar gå förbi. Butiksdöden  som drabbar små och stora butiksinnehavare såväl i Stockholm som i resten av landet är ett bra exempel på det.

”Appar har varit i ropet länge och även om appmarknaden kanske inte är lika het idag som den var 2012 så kan appar fortfarande bli populära och dra in mycket pengar. I det här inlägget tittar vi lite på de för- och nackdelar som finns”

Många funderar på hur man bäst lockar kunder och bedriver sin verksamhet digitalt. De flesta företag har idag en hemsida, men kan det vara lönsamt att även erbjuda kunderna en app för mobilen? Och vad är bäst för ditt företag? App eller mobil hemsida?

Appar har varit i ropet länge och även om appmarknaden kanske inte är lika het idag som den var 2012 så kan appar fortfarande bli populära och dra in mycket pengar. I det här inlägget tittar vi lite på de för- och nackdelar som finns med appar, men också på mobilanpassade hemsidor, som är det alternativ som står närmast till hands.

Vad är egentligen en app?

Ordet ‘app’ har lite olika betydelse på svenska och engelska vilket ibland kan skapa lite förvirring. Ordet app är en förkortning av application, eller applikation, och på engelska avser det helt enkelt ett program avsett för användarhantering. Ett exempel på en app kan då vara ditt ordbehandlingsprogram, din banks hemsida eller en bokningssida för flygresor. På engelska skiljer man mellan desktop appsweb apps och mobile apps (även kallade native apps), men eftersom vi i Sverige aldrig använde ordet app innan mobilerna kom så har det fått en snävare betydelse hos oss. I den här texten menar vi således mobilapp när vi skriver app.

För- och nackdelar med en app

Vad finns det för fördelar med att skapa en app för den genomsnittlige företagaren? Det krassa svaret är faktiskt: inte många. Om du till exempel driver en snickerifirma och vill ha en plats där du kan presentera dig själv och vilka tjänster du erbjuder. Samt ha ett formulär där kunder kan kontakta dig för offerter, då är en app helt fel väg att gå. Att ta fram en mobil app är dyrt och för att kunna användas av många människor måste den byggas för både Android och iOS, som är de två största operativsystemen för mobiltelefoner.

Här är några fördelar med en mobilapp:

  • Ett snyggt, snabbt och användarvänligt användargränssnitt
  • Möjlighet till avancerad funktionalitet
  • Fungerar även offline
  • Välbyggd och ordentligt testad

Och här är några nackdelar:

  • Betydligt dyrare att skapa och underhålla än en hemsida
  • Kan upplevas som irriterande av kunden om den i princip bara består av hemsidan utan någon ytterligare funktionalitet
  • Måste byggas från grunden i flera olika operativsystem.
  • Du kan inte länka till en app
  • En app kan vara svår att hitta i appbutiken. Till exempel släpps det ungefär ett tusen (1000) appar varje dag på app store.

För- och nackdelar med en mobil hemsida

För ett vanligt företag som bara vill ha ett enkelt sätt att presentera sig själv och komma i kontakt med potentiella kunder är den traditionella hemsidan överlägsen. I dag är det dock ytterst viktigt att sidan får en responsiv design. Det vill säga att den anpassas för att se bra ut i mobilen. Sedan några år indexerar Google hemsidor utifrån devisen Mobile First. Detta innebär att den rankar sidor högre som först och främst är anpassade för att visas i en mobiltelefon.

Här är några fördelar med en responsiv hemsida för mobilen:

  • Den fungerar i alla telefoner, datorer och surfplattor som har en webbläsare och tillgång till internet.
  • Den är betydligt billigare att ta fram än en mobil app. En enkel hemsida kan vem som helst bygga med hjälp av till exempel WordPress eller något annat CMS.
  • Din sida kan få länkar och rekommendationer från kunder och andra företag. Något som gör att den klättrar i sökresultaten och du blir ännu synligare för dina potentiella kunder.

Och vad det gäller nackdelar, tja, vi har faktiskt svårt att se att en responsiv hemsida skulle ha några direkta nackdelar. Men om du kommer på några är du varmt välkommen att höra av dig!