Nyheter

Nyheter

Nyheter och inlägg om Defiso och sökmotoroptimering

Om länkar och deras värde

Redan från allra första början handlade Google i hög grad om så kallade back links, eller externa länkar eller inlänkar. Det är helt enkelt alla de länkar som pekar på din sajt från andra sajter runt om på webben. Back links en grundstomme i Google Googles algoritm räknade varje sådan länk som en röst för […]

Läs mer

Internlänkning – viktigt för läsare och SEO

Internläkningen är en av de stora faktorerna för hur dina webbsidor rankar i Google. Jobba med den löpande, och på rätt sätt! Definitionen av internlänkning är förstås länkar från sidor på din sajt till andra sidor på din sajt. Detta till skillnad från externlänkar, som antingen är länkar från dina sidor till andra sajter, eller […]

Läs mer

Så sökoptimerar du dina bilder

Bilder är en trafikkanal som har fått större tyngd i Google senaste tiden. Du kan få fler besökare till din sajt genom sökoptimera dina bilder på rätt sätt. Vi förklarar hur det går till. Du kanske vet att man kan söka specifikt efter bilder i Google? Bildsökningen finns på en egen sida som du når […]

Läs mer

On-page SEO – olika logik för huvudord och sidoord

Sökmotoroptimering startar med en sökordsanalys, men resultatet av analysen behöver tillämpas olika för textens huvudord och för sidoorden. Målet med sökmotoroptimering är tudelat: Vi vill att webbsidan ska både synas i Google och resultera i ett klick (konvertera). Det är två syften som ställer olika krav, men vi kan tillmötesgå båda genom att tillämpa olika […]

Läs mer

Minimal SEO-satsning: gör rätt istället för fel

Ska man satsa stenhårt på SEO eller låta bli helt? Svaret ligger oftast någonstans mittemellan. Men att inte göra något alls är alltid fel, och det kostar. Låt oss slå fast en sak direkt, en sanning som gäller för alla som driver en webbplats: Att helt ignorera SEO kan aldrig vara rätt alternativ. Även om […]

Läs mer

Förändringar i Googles algoritm – historik

Googles sökmotor förändras och förfinas i ett rasande tempo, och så har det varit ända sedan starten för tjugo år sen. Häng med så går vi igenom de viktigaste stegen i sökmotorns utveckling. Om du hör ett sällskap prata om pingviner, pandor och sexpack, kan du ge dig på att de i själva verket pratar […]

Läs mer

Googles algoritm imiterar våra läsmönster

Är du bekant med Jakob Nielsens forskning kring hur vi läser på skärmar? Har du hört talas om ”the F-shape”? Folk läser som ett F Jakob Nielsen och hans kolleger har i många år studerat hur webbanvändare beter sig när de besöker webbsidor för att söka efter information eller utföra olika arbetsuppgifter. De jobbar alltså […]

Läs mer

Från sök till köp – vad får sälj kosta?

Att synas i Google är faktiskt inte gratis, och det räcker inte att bara synas. Vad händer när en användare har upptäckt din länk i Googles sökresultat? Hur fungerar din söktratt? Topplaceringarna för affärsdrivande sökbegrepp i Google kan vara värda miljoner, beroende på vilken bransch man jobbar i. Att synas i Google är viktigt, det […]

Läs mer