Nyheter

Nyheter

Nyheter och inlägg om Defiso och sökmotoroptimering

Minimal SEO-satsning: gör rätt istället för fel

Ska man satsa stenhårt på SEO eller låta bli helt? Svaret ligger oftast någonstans mittemellan. Men att inte göra något alls är alltid fel, och det kostar. Låt oss slå fast en sak direkt, en sanning som gäller för alla som driver en webbplats: Att helt ignorera SEO kan aldrig vara rätt alternativ. Även om […]

Läs mer

Förändringar i Googles algoritm – historik

Googles sökmotor förändras och förfinas i ett rasande tempo, och så har det varit ända sedan starten för tjugo år sen. Häng med så går vi igenom de viktigaste stegen i sökmotorns utveckling. Om du hör ett sällskap prata om pingviner, pandor och sexpack, kan du ge dig på att de i själva verket pratar […]

Läs mer

Googles algoritm imiterar våra läsmönster

Är du bekant med Jakob Nielsens forskning kring hur vi läser på skärmar? Har du hört talas om ”the F-shape”? Folk läser som ett F Jakob Nielsen och hans kolleger har i många år studerat hur webbanvändare beter sig när de besöker webbsidor för att söka efter information eller utföra olika arbetsuppgifter. De jobbar alltså […]

Läs mer

Från sök till köp – vad får sälj kosta?

Att synas i Google är faktiskt inte gratis, och det räcker inte att bara synas. Vad händer när en användare har upptäckt din länk i Googles sökresultat? Hur fungerar din söktratt? Topplaceringarna för affärsdrivande sökbegrepp i Google kan vara värda miljoner, beroende på vilken bransch man jobbar i. Att synas i Google är viktigt, det […]

Läs mer

Google börjar straffa störande popups vid mobilsök

Idag träder en ny förändring från Google i kraft. Sidor som har störande popups i sin mobila version kommer att straffas. Google har tröttnat på samma sak som många av oss andra, nämligen popups som dyker upp och täcker över större delen av en sida direkt när man kommer in på den. De flesta av […]

Läs mer

Att välja rätt sökord/sökfras för din hemsida

Att välja rätt sökord är av största vikt för att generera stor och relevant trafik till din hemsida. Beslutet om vilket sökord du väljer bör baseras på en rad olika faktorer men vara grundat i den produkt som du erbjuder till dina köpare. Ju bredare sökfras, desto större konkurrens kommer du uppleva. Detta kan dock […]

Läs mer

Optimera din egen sida så att den rankar högre

Sökmotoroptimering handlar främst om att skapa ett innehåll på din hemsida som du vet att sökmotorer tycker om. Typen av innehåll är viktigt (text ger exempelvis högre ranking än bilder) samt hur du väljer att presentera innehållet. Ju tydligare rubriker och titlar du har på din sida, desto lättare blir det för sökmotorerna att förstå […]

Läs mer

Google har nu över 130 biljoner sidor indexerade

Internet fortsätter att växa i rasande takt. Sökmotorn Google har nu över 130 biljoner individuella sidor i sitt index – en ökning med över 100 biljoner sidor på knappt fyra år. Om du undrat över varför du ska anlita en SEO-byrå kan kanske de hisnande siffrorna ovan – som Google själva anger här – ge […]

Läs mer