Sökmotoroptimering

Ökad synlighet i sökmotorer innebär mer trafik som i sin tur innebär fler potentiella kunder.

Var på topp och öka försäljningen

Att synas i sökmotorer – och då framförallt Google – blir allt viktigare för alla typer av företag. Syns man inte i sökmotorerna tappar man potentiella kunder – det är den enkla sanningen.

Det är här sökmotoroptimering, SEO, kommer in i bilden. Vi på Defiso Media arbetar med att ta fram skräddarsydda SEO-lösningar för företag i alla tänkbara branscher. Oavsett om ditt företag är litet eller stort, och oavsett vilket verksamhetsområdet är, så kan vi hjälpa dig att klättra mot toppen i sökresultaten.

Raket

Så här arbetar vi

Analysen

Analysen

Vi utför en noggrann analys av de sökord du vill ranka på och din egen hemsida. Därefter gör vi en realistisk bedömning av vad som är genomförbart inom en rimlig tidsram och återkommer med en offert.

Offerten är kostnadsfri och ej bindande. En viktig faktor att tänka på när du beställer sökoptimering är att resultaten aldrig är omedelbara.

Långsiktigheten

Långsiktigheten

Sökmotoroptimering är ett område i ständig förändring. Arbetet är kontinuerligt och kräver en löpande insats för att behålla den ranking du uppnått.

Vi tänker långsiktigt och engagerar oss personligen i dina resultat. Målet är att du som kund ska vara nöjd med tjänsten och fortsätta att samarbeta med oss.

Överblicken

Överblicken

I tjänsten ingår en översyn och optimering av din egen sajt, vilket är en förutsättning för att lyckas med sökoptimeringen. Det innefattar saker som gör hemsidan lättare för Google att identifiera och ranka.

Du väljer själv om du vill ha konsultation och utföra ändringarna själv eller om du vill överlåta allt till oss.

Det här säger våra kunder


Juristfirman Pandekt

Juristfirman Pandekt

"Efter att ha anlitat Defiso fick jag ett stort uppsving i antal potentiella klienter mot vad jag tidigare hade. Min landningssida rankar mycket bra och har efter endast ca 4 månader nått en position som de jag tidigare anlitade aldrig kom i närheten av, trots att de arbetade med min sida i över ett år. ”

Johan Hultqvist, Jurist och grundare

Städhuset

Städhuset

"Defiso (Rudolf) är personligt intresserade av oss som kund. Vill verkligen att vi som kund får nya kunder. Kommer med kreativa lösningar för oss. Mycket hög service nivå vilket man som kund känner. Rekommenderar dem varmt till andra."

Niklas Abramsson,
VD

Pool Sweden AB

Pool Sweden AB

"Samarbetet med Defiso har fungerat mycket bra, inför starten gjordes en nogsam analys och beskrivning av innehåll och mål. Under resan har avstämningar även hjälpt oss med egna arbetet på vår sida. Defiso har på alla sätt hjälpt oss nå uppsatta mål, insålt samarbete har levererat med 100% måluppfyllnad. Blir spännande att ta detta till nästa nivå inför 2015."

Magnus Laurin,
Grundare och VD

Få kostnadsfri SEO-rådgivning

Unik SEO

Våra unika arbetsmetoder för sökmotoroptimering

Klassisk sökmotoroptimering är att ta en befintlig hemsida och se till att den rankar på de sökord som är aktuella. Det är något vi har arbetat med i många år och behärskar till fullo – och gärna hjälper till med – men det som gör att Defiso Media sticker ut i mängden bland SEO-byråer är en unik produkt som kallas för landningssida.

Du kan läsa mer om detta på sidan där vi presenterar konceptet landningssida, men kortfattat går det ut på att vi bygger en sida från grunden som är helt och hållet anpassad för ditt företag – med er logga och era kontaktuppgifter – och optimerad på de mest lönsamma sökorden.

Alla företag har ju inte en egen hemsida och en landningssida är då ett perfekt sätt att så snabbt som möjligt vinna mark i den hårda kampen i sökmotorerna. Vi har hjälpt en mängd företag på detta vis, i branscher som städ, måleri, VVS och mycket mer.

SEO på rätt sätt

Vi hjälper dig att synas på rätt sätt i sökmotorerna. Detta genom att hitta de optimala sökfraserna för just ditt företag – det vill säga, vad skulle en person som vill köpa just era tjänster eller produkter skriva in i en sökmotor? Du kan läsa mer om detta i högerspalten.

När vi identifierat de optimala sökorden riktar vi in våra optimeringsinsatser mot dessa och ingenting annat. Rankingen på dessa konverterande sökord är det enda som räknas. Vi kastar inte bort resurser på sådant som inte ger något i slutändan.

SEO är ett precisionsarbete och träffar man rätt kan det vara mycket lönsamt. Defiso Media träffar alltid rätt!

Rymdgubbe

Mer om hur en SEO-analys utförs

Analys 1. Analys
Konstruktion 2. Konstruktion
Förfrågan 3. Förfrågan
Resultat 4. Resultat
Försäljning 5. Försäljning
Uppföljning 6. Uppföljning

1. Analys

Vi följer ditt företags utveckling hela vägen! För att kunna nå ett mål behöver man veta var man startar ifrån. Därför genomför vi först en noggrann analys, och skapar sedan en rimlig och uppnåbar plan upp som vi arbetar efter tillsammans med er.

2. Konstruktion

Dina kunder hittar dig! Vi säkerställer att när en kund bestämt sig för att köpa de produkter/ tjänster du erbjuder så hittar denna kund till just ert företag.

3. Förfrågan

Vi hittar dina kunder! Våra SEO-specialister utvecklar en extremt effektiv landningssida som passar för just ditt företag och kan även optimera din befintliga webbplats. Vi skapar en plattform för dig med hög kreativitet samt starka och optimerade sökvärden.

4. Resultat

Din framgång är vår framgång! Du får kontinuerligt rapporter med statistik om hur din webbplats rankar för de aktuella sökorden, samt vad detta gett konkret i försäljningsväg. Vår ambition är att steg för steg ta din verksamhet till nya höjder.

5. Försäljning

Vi optimerar dina affärer! De unika metoder för försäljningsstöd vi utvecklat anpassas efter ditt företags förutsättningar och du kommer snabbt att se ett konkret, positivt resultat. Vi mäter effekten på allt vi gör och utvecklar arbetet löpande för att få optimal effekt på försäljningen.

6. Uppföljning

Vi är med hela vägen! Som sagt, vi är med dig och ditt företag hela vägen – från den inledande analysen till den nya försäljningen. Vi följer processen steg för steg och hittar löpande nya utvecklingsmöjligheter för din verksamhet.

Att välja rätt sökord

Detta är en av nycklarna till framgångsrik sökordsoptimering – att välja rätt sökord att arbeta med. Det kan vara frestande att ge sig på tunga fraser som ”köpa bil” eller ”hitta hotell”, men den bistra verkligheten är att konkurrensen kring den typen av sökningar är extremt tuff.

En smartare väg att gå är att hitta en mindre konkurrensutsatt sökfras som är optimal för just ditt företag. Då kan man uppnå de resultat man vill och relativt snabbt räkna hem den investering man gjort i sökordsoptimeringen.

Hur mycket söks det?

Via Googles egna verktyg kan man se hur många sökningar per månad och år det görs på en specifik fras. Det svårt att säga exakt hur många sökningar som krävs för att en viss fras ska vara lönsam – alla fall är unika och det är många olika parametrar som spelar in. Men ska vi komma med en grov uppskattning – för att ha något att utgå ifrån – så är 100-500 sökningar i månaden en rimlig siffra.

Man får sedan beräkna hur många av dessa sökningar som kommer att leda till ett besök på ditt företags hemsida/landningssida och hur många av dessa besök som i sin tur kommer att leda till beställning/köp.

Köporienterade sökord

En annan sak som är viktig att poängtera är att den aktuella sökfrasen måste vara ”köporienterad” snarare än generell. Det vill säga, personen som gör sökningen är i första hand ute efter att köpa en tjänst eller en produkt och inte ute och nöjessurfar eller letar information i största allmänhet.

Låt oss titta på ett par exempel från städsektorn. ”Tips om vårstädning” är en sökning som troligen inte kommer att leda till ett köp, medan en konkret sökning som ”kontorsstädning Stockholm” har goda chanser att göra det. Vem skulle göra den sistnämnda sökningen utan att vara ute efter att hitta någon som kan städa kontor i Stockholm?

Med hjälp av Defiso Media kommer du garanterat att kunna hitta lönsamma sökord med en rimlig konkurrenssituation.

Du kan läsa mer om detta i det närmaste outtömliga ämne i vår SEO-skola där vi kommer att leverera nya tips regelbundet.

Vi bygger auktoritet

SEO-arbete går i grund och botten ut på att få sökmotorer att värdera din hemsida högre än andra hemsidor inom samma ämnesområde. Den måste helt enkelt stå ut i mängden – på rätt sätt – för att nå de åtråvärda topplaceringarna.

Det finns flera sätt att uppnå detta på. Oseriösa aktörer letar efter genvägar som ger snabba, men extremt instabila och opålitliga, resultat. Och det är inte nog med att sidan snabbt kan tappa den ranking man uppnått, har man gått över gränsen kan man straffas hårt av Google och i princip få sin hemsida raderad från sökresultaten på obestämd tid.

Defiso Media arbetar inte på det viset, utan ledorden i vår sökmotoroptimering är stabilitet, långsiktighet och trovärdighet. Vi går igenom de hemsidor vi arbetar med från grunden och bygger upp dem till auktoriteter i sökmotorernas ögon.

Auktoritet för en hemsida skapas först och främst genom dess innehåll. Det ska naturligtvis vara korrekt och presenterat på ett användarvänligt vis, och dessutom gärna erbjuda besökaren något unikt som han eller hon inte kan hitta någon annanstans.

Som en följd av detta får sidan rekommendationer i form av länkar från andra hemsidor, helst i samma bransch eller inom samma ämnesområde. Sådana länkar har hög relevans och högt värde och ger din sida ökad auktoritet och därmed förbättrad ranking på dina viktiga sökord. Vi jobbar hängivet och noggrant för skapa den kraft och det förtroende som krävs för att din sajt ska bli den ledande i er bransch. När den positionen är nådd ska det mycket till för att vi ska släppa ifrån oss den.

Vad händer om vårt samarbete avslutas?

Om det, mot förmodan, skulle ske kan du självklart fortsätta dra nytta av vårt arbete. Den kraft vi bygger upp är permanent och inget vi kan plocka bort med en knapptryckning. Arbetet behöver underhållas kontinuerligt för att ha full effekt, men riktigt bra sökmotoroptimering håller länge även om man tar en paus ett tag.

För att sammanfatta: Defiso Media bygger auktoritet, skapar förtroende och ser till att din hemsida håller sig stabilt i toppen av sökresultaten.

Vad letar Google efter?

Sökmotoroptimering handlar om att få sökmotorerna på internet (i Sverige i de allra flesta fall Google) att uppskatta materialet du har på din hemsida. Men vad letar de allsmäktiga sökmotorerna efter? Här går vi igenom några grundläggande punkter om sökmotoroptimering som kan hjälpa dig att ranka högre och synas bättre på Google.

Relevans

En sökmotor (i fortsättningen skriver vi gör enkelheten och tydlighetens skull Google) vill hjälpa användarna att hitta så relevanta svar som möjligt på sina sökningar och frågor. Det kan vara en enklare fråga, som när andra världskriget slutade (i detta fall lär du få svaret utan att ens klicka vidare) eller något svårare, som hur du hittar en bra fiskrestaurang i Blekinge. Hur Google gör för att få fram dessa resultat bygger helt på företagets egna interna algoritmer. Exakt hur det går till vet ingen, och det är inte meningen att någon ska veta heller.

 

 

Men några saker som påverkar resultaten kan vi vara säkra på, och de är knutna till sidans relevans. Var den som söker befinner sig, hur sökhistoriken ser ut för personen, vid vilken tid sker sökningen. Dessa är relevansrelaterade saker som påverkar resultaten och är viktiga att tänka på när man arbetar med sökmotoroptimering.

Kvaliteten på innehållet/användarvänlighet

Viktigast för sökmotoroptimering är att publicera användbar information, oavsett om det är text, bild eller någon annan form av media. Skriv för människor i stället för sökmotorer! Undersökningar som gjorts på senare tid visar att Google i allt högre utsträckning rör sig mot att gynna innehåll som riktar in sig på långsiktighet och att försöka förstå besökarens mål med besöket.

Enkel uttryckt: rikta in din sökmotoroptimering på användarens upplevelse istället för att rikta in dig för mycket på sökordet.

Det finns många SEO-mässiga fördelar med att erbjuda en så bra användarvänlighet som möjligt. Sajten ska vara lättnavigerad och enkel att söka på. Bra och tydliga interna länkar med relevant information.

Alla de där sakerna som gör att besökaren stannar, kommer tillbaka och vidareutforskar din hemsida.

Internlänkning

Interna länkar som skribenter och webbredaktörer lägger in i innehållet kan göra att användarna styrs runt på hemsidan och skapar bättre och pålitligare SEO-signaler till Google.

Här är några fördelar med internlänkning:

  • Det ger dina besökare flera möjligheter till vidare läsning. Med relevant information och tydlig ankartext kan du minska den så kallade ”bounce rate” (avvisningsfrekvens), det vill säga att läsaren lämnar hemsidan utan att gå in på fler hemsidor.
  • Det kan höja rankingen på vissa sökord. Om vi skulle vilja ranka den här sidan på ordet sökmotoroptimering så skulle vi kunna börja med att länka från sidor med liknande ankartexter. Vi rekommenderar att du varierar ankartexten, eftersom det kan ses som misstänkt att använda samma ankartext flera gånger.
  • Länkarna hjälper Googles sökrobotar att bedöma och indexera hur användbar och pålitlig din hemsida är. Ju oftare robotarna är inne och tittar på din hemsida, desto lättar blir det att bedöma sidans relevans.

Användbarhet på olika enheter/hastighet

Se till att din hemsida är lika optimerad för olika enheter, som PC, Mac, Iphone, Android, läsplattor och så vidare. Google har redan på ett tydligt sätt markerat att så kallad responsiv design kommer arr vara den mest fördelaktiga metoden när det handlar om sökmotoroptimering.

Hur snabbt en hemsida laddar blir allt viktigare för Google och andra sökmotorer. En tungrodd och seg hemsida kan leda till allt större SEO-relaterade problem i framtiden.